Ondernemend Stadskanaal dik in de prijzen

Stadskanaal heeft ’t allemaal: de ondernemers roepen het al jaren en ze hebben nu gelijk gekregen van de rest van Nederland. Want Stephanie Dieke, medewerker van Miranda Dillema van De Jonge Sport aan de Europalaan, is uitverkozen tot de beste verkoopmedewerker Sportretail van Nederland. Lunchcafé Mokka’s aan de Beneluxlaan, met Moniek Laarman aan het roer, won maar liefst twee prijzen: goud als beste lunchroom van Stadskanaal en zilver bij de provinciale verkiezingen.

De verkiezing Beste verkoopmedewerker Sportretail wordt georganiseerd door Inretail, Detex Opleidingen en SBC. Het is een felbegeerde landelijke titel, die dit jaar dus naar Stephanie Dieke in Stadskanaal ging. Stephanie: “In november hebben Miranda en Hans, de eigenaren van De Jonge Sport 2000, mij stiekem opgegeven voor deze verkiezing, ik wist daar zelf in eerste instantie niks van. Na de eerste stemrondes was ik één van de vier landelijke finalisten. Naast stemmen door collega’s en publiek zijn mijn medefinalisten en ik ook gejureerd door een vakjury en bezocht door mystery shoppers. We zijn dus echt streng beoordeeld op onze vakbekwaamheid en op de manier waarop wij klanten te woord staan in de winkel. Van die experts kreeg ik een score van 100%!” Daar is ze terecht trots op. “Het is echt een waardering voor je vakmanschap en het belonen van de mensen op de winkelvloer. Je doet het met elkaar, ondernemer en personeel, en daarom is het zo belangrijk dat het personeel het goed doet. Zo’n prijs vestigt daar nog eens extra de aandacht op.”

Gastvrijheid belangrijker dan puur verkopen

Miranda Dillema, met partner Hans eigenaar van De Jonge Sport 2000: “Ons beleid voor hoe wij de bezoekers van onze winkel benaderen, is gebaseerd op de uitgangspunten van de horeca. Wij zijn niet aan het verkopen, wij leveren gastvrijheid. Zoals je in de horeca ook doorvraagt, wilt u misschien nog iets bij uw kopje koffie? Zo vragen wij ook door, niet om iemand met handenvol spullen naar huis te laten gaan, maar om uit te vinden wat hij of zij precies zoekt. Persoonlijke aandacht en persoonlijk advies, dat is de expertise en de kwaliteit die je online niet krijgt.”
Moniek Laarman sluit zich daarbij aan. “In de horeca is de manier waarop je je gasten ontvangt, de sfeer die je samen met je team creëert de reden waarom mensen ook graag nog een keer terugkomen. Het personeel is daarin minstens zo belangrijk als de ondernemer zelf. Het gaat erom dat mensen zich op hun gemak voelen en dat doe je als team.” Het feit dat Mokka’s dit jaar haar 10-jarig bestaan viert, bewijst haar gelijk.

Samenwerken voor een bijzonder ontbijt

Beide ondernemers werken momenteel ook samen aan een bijzonder project: een ontbijt voor bewoners van Maarsheem. Het idee daarvoor komt van Moniek Laarman. “Ik had het eigenlijk in het najaar al bedacht, dat ik het leuk zou vinden om samen met een paar andere ondernemers uit het centrum van Stadskanaal een ontbijt of lunch te verzorgen voor hen, om te laten zien en merken dat ze echt bij ons horen. In eerste instantie dacht ik aan Blue Monday, eind januari. Die tijd van het jaar kan voor veel mensen somber zijn: de reuring en het familiegevoel van december lijkt soms ver weg als de dagelijkse waan van de dag weer de overhand heeft. Bovendien worden de dagen wel langer, maar lijkt het in eerste instantie soms alleen maar donkerder te worden ’s ochtends. Het leek mij zo leuk om juist dan wat warmte en aandacht te bieden. Want daar gaat het om, om dat wat mensen met lekker eten associëren. Eten betekent immers ook saamhorigheid, gezelschap, warmte, samen een activiteit ontplooien, een gezellig punt van de dag.” Het ontbijt komt er binnenkort, de gesprekken zijn in volle gang en collega-ondernemers waren enthousiast. Ook Miranda Dillema: “Het is een heel leuk idee, waar we graag aan meedoen. Hoe precies moeten we nog bedenken, maar sport en beweging is voor alle leeftijden, ook voor ouderen.”

Centrumvernieuwing en samenwerking

Het centrum van Stadskanaal is volop in beweging. In het kader van Centrumvernieuwing wordt de hele verkeersstructuur verbeterd, met veel ruimte voor de fietser, en worden de straten en pleinen heringericht. De ondernemers zijn ook gezamenlijk bezig met een actieplan, om door goede samenwerking de toekomst van het kernwinkelgebied te waarborgen. Miranda Dillema: “Je moet in mijn visie het centrum van Stadskanaal zien als warenhuis. Mensen die bij mij in de winkel komen, oriënteren zich al thuis. Ze kijken wat ze hier allemaal kunnen krijgen, hoe makkelijk het hier parkeren is en dan staan ze in mijn winkel. Als ze bij mij goed geholpen worden, gaan ze blij naar buiten, lopen ze ook nog even tegenover bij de Hema naar binnen en doen lekker een bakje koffie bij Mokka’s, dát moeten we met elkaar ook uitdragen.”

Stadskanaal heeft kansen genoeg

Het enthousiasme van deze vrouwen is aanstekelijk, maar maken ze zich geen zorgen? Stadskanaal zou vergrijzen, oost-Groningen is een krimpgebied en dan hebben ze ook nog te maken met de concurrentie van internet. Miranda Dillema: “Internet biedt ons net zo goed mogelijkheden. Voor de buitengebieden hebben wij bijvoorbeeld een webshop opgezet voor voetbalclubs, hoeven ze niet helemaal hierheen te komen voor hun shirts. En wij draaien de helft van het jaar als wintersportshop: ja, in Stadskanaal, krimpgebied en met vergrijzing. Dus het biedt kansen. In de detailhandel kijk je altijd naar bedreigingen en kansen. In Stadskanaal hebben de kansen de overhand.”
Dat onderstreept ook Moniek. “Het brede aanbod, met een goeie mix van zelfstandige winkels en winkels van ketenbedrijven, makkelijk parkeren en voldoende plek, we hebben een bioscoop en zelfs een hotel midden in het centrum. We hebben hier veel meer dan sommigen zich realiseren, hier in het centrum en in de directe omgeving. Daar mogen we trots op zijn en dat moeten we ook uitdragen, samen met ons personeel. Met ons aanbod en onze gastvrijheid gaan we hier een prima toekomst tegemoet!”

Op de foto, van links naar rechts Stephanie, Miranda en Moniek