Interview met Arjan Plat van Purisa

Stadskanaal heeft 't allemaal, en dus ook een breed winkelaanbod met veelal enthousiaste ondernemers. We praten met een van die enthousiaste ondernemers: Arjan Plat van Purisa!
Media en vormgeving bedrijf Purisa, gevestigd in de Beneluxlaan, heeft de afgelopen maand samengewerkt met ondernemers uit de straat om de effecten van de coronacrisis op hun ondernemingen te laten zien. De miniserie is te zien op de social media kanalen van de Beneluxlaan, waar eigenaar Arjan Plat ook vertelt over de effecten van corona op Purisa. We praten met Arjan over de miniserie, over samenwerken in de Beneluxlaan en over ondernemen in het centrum van Stadskanaal.


Hoe is het idee van de miniserie tot stand gekomen?
“Het idee is eigenlijk heel natuurlijk ontstaan. De band en samenwerking tussen de ondernemers in de Beneluxlaan is erg goed, en toen Purisa vorig jaar als nieuwkomer in de straat terecht kwam zijn we meteen in dat warme bad opgenomen. Toen de slimme lock down afgekondigd werd hebben we vrij snel besloten om de films te maken, zodat klanten ook een idee konden krijgen van de impact van het virus op de ondernemers en hun winkels. Bij de één lag alles stil, en bij de ander was het “booming business”.

Dat contrast was wel bijzonder en in zekere zin mooi om te kunnen laten zien. Inmiddels hebben we een groot deel van de ondernemers uit de straat gehad en de ontbrekende ondernemers volgen binnenkort. Ook zijn we in gesprek met de Kanaalpassage om een soortgelijke film daar te maken.”


Waarom vinden jullie het zo belangrijk om de impact van het coronavirus op lokale ondernemers te laten zien?
“Wij vinden het belangrijk om transparant en eerlijk tegen klanten te zijn. Dit schept namelijk een vertrouwensband. Door je klanten mee te nemen in deze moeilijke situaties merk je dat ze toch meer geneigd zijn om lokaal aankopen te doen, hetzij digitaal, hetzij fysiek.

“Verder stromen er veel positieve reacties binnen via Facebook en andere social media kanalen van de ondernemers en dat doet ons allemaal ook veel goed: wetende dat men achter je staat, ook al hebben ze het zelf al moeilijk genoeg. Daarnaast is het ook een mooie manier om je klanten met de andere bedrijven kennis te laten maken. Veel mensen weten niet wat er allemaal te vinden is in de straat. Op deze manier hoor je dus ook wat een bedrijf doet en te bieden heeft.

Als ik naar onszelf kijk zijn er, na het verschijnen van onze video, al vrij veel mensen geweest die niet wisten dat wij er zijn en/of wat wij zoal doen. Hier zijn ze dankzij de video toch achter gekomen.”


Voor degenen die de video nog niet gezien hebben, wat doen jullie zoal?
“Wij zijn een full service media en reclamebureau voor zowel particulieren als bedrijven. We bieden een enorm brede dienstverlening variërend van Videoproducties, fotografie, websites, apps, drukwerk, grafische vormgeving en alles er tussenin. Daarnaast kun je bij ons ook terecht voor het maken van pasfoto's, kopietjes, posters(tot A1) huismerk toner & inkt en fotoprints op verschillende materialen en formaten. Ook uitvergrotingen van foto's is mogelijk. Wat betreft print & fotoprintopdrachten zijn de meeste klaar terwijl je wacht. In 2015 is het bedrijf begonnen vanaf de slaapkamer, in 2016 verhuisd naar MFA De Noorderbreedte in Nieuw-Buinen en sinds Juni 2019 naar de Beneluxlaan in Stadskanaal.”

Hoe bevalt het ondernemen in het centrum van Stadskanaal?
“Wij wilden al langere tijd met het bedrijf verhuizen naar Stadskanaal. Wij zagen vanaf een afstand dat de gemeente haar ondernemers zo goed mogelijk probeert te steunen en de adviseren. Daarnaast heeft het centrum van Stadskanaal alles wat je nodig kunt hebben. Het is gezellig en er veel diverse winkels met veelal leuke en enthousiaste ondernemers. Wij vonden dat wij daar een prima aanvulling op konden zijn en we hebben nog geen moment spijt gehad!”