“De nieuwe winkel is geweldig, ik wil hier niet meer weg”

Binnenkort wordt de passage tussen de Oude Markt en Europalaan aangepakt. Samen met de twee aangrenzende ondernemers zochten we daarom naar een nieuwe plek in het centrum. In het voormalig Broek en Man pand aan de Europalaan vinden we de Fashion Club. We spreken verkoopster Roelie Hoeksema over hoe de verhuizing is verlopen.

 

Nieuwe plek

“Eerlijk gezegd waren we in het begin niet heel blij met het nieuws over de verhuizing. We waren gehecht aan ons plekje op de hoek. De familie Singh was er al sinds de oprichting gevestigd, dus al 27 jaar! Er liepen altijd veel mensen langs en waren toch bang dat we onze klanten zouden verliezen”, zo vertelt Roelie vlak nadat ze de nieuwe collectie in de winkel heeft gehangen. Toen het nieuws eenmaal bezonken was, werd ze toch wel enthousiast. “Ondanks dat het een goed plekje was, waren de nadelen toch ook wel groot. Het oude pand had heel veel ramen en waren er veel duiven, dus het was een hele klus om alle ruiten schoon te houden.”

 

De verhuizing

Roelie had gehoopt dat de verhuizing soepel zou verlopen, maar dat liep toch anders: “In april zijn we gestart met de verhuizing. We hebben vier dagen hard gewerkt om alles in orde te maken. We zijn van een kleine kledingzaak naar een pand gegaan dat twee keer zo groot is. Dat vraagt extra werk. Gelukkig hebben mijn collega Hellen en ik handige mannen die ons hielpen. Zij regelden de elektra en de wateraansluitingen, ze hebben het schilderwerk verzorgd, plaatsten het nieuwe logo en hebben een balie getimmerd”.

Geen marktwinkel meer

Samen met collega Hellen regelt Roelie al jaren alle dagelijkse zaken in de winkel. De dames kregen van de eigenaar de kans om mee te denken over de nieuwe inrichting van de winkel. Er zijn daarom van te voren meerdere bezoeken gebracht aan de winkel om de indeling te bepalen. “We wisten meteen dat we het anders wilden. Klanten noemden de oude winkel ook wel een ‘marktwinkel’ omdat het zo klein en propperig was. De verdubbeling in de oppervlakte bood een boel kansen. Met een nieuwe vloer, balie en andere kledingrekken oogt de winkel nu heel anders. Zelfs het logo hebben we aangepast. Er zijn mensen die denken dat we nieuw zijn in het centrum, omdat de winkel veel aantrekkelijker oogt.”

Meer klanten

Roelie en Hellen wisten in coronatijd de weg naar social media goed te vinden. Via hun Facebookpagina maken ze promotie voor de kledingstukken die ze in de winkel hebben. Fysiek winkelen was toen nog lastig. “In de oude winkel mochten we 2 klanten ontvangen, nu zijn dat er 6. Er komen regelmatig jongeren langs die vragen naar een kledingstuk die ze online hebben gezien. Ze komen dan speciaal daarvoor naar onze winkel.” Door het gebruik van social media, maar ook door de nieuwe winkel weten meer klanten de weg naar de winkel weten te vinden. “We verkopen trendy kleding voor jong en oud. Het mooie is dat ons nieuwe pand voor iedereen toegankelijk is, ook als je in een rolstoel of scootmobiel zit”.


Verbeteringen in het centrum

De omgeving van de winkel is eerder al aangepakt. “We kijken uit op de nieuwe bankjes met bomen. Dat is heel fijn om naar te kijken. Het centrum wordt echt beter, alles ziet er netjes uit. Helaas nog wel veel leegstand, ik hoop dat dit snel wordt opgelost.”

 

Roelie is blij met de nieuwe plek: “Al met al vind ik deze winkel geweldig! Ik wil hier niet meer weg. Het is precies geworden zoals Hellen en ik het voor ogen hadden en daar zijn we heel blij mee”.